Szanowna Pani Mecenas,
Szanowny Panie Mecenasie,
uprzejmie informujemy, że Prezydent RP podpisał ustawę z 28 maja 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta wprowadza szereg zmian, przy czym z punktu widzenia naszej praktyki szczególnie istotne są zmiany w tzw. ustawie antycovidowej (ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych) – tj. art. 4 nowelizacji.
Istotne elementy nowelizacji odnośnie kpc:
- rozprawy online stają się regułą,
- w pierwszej i drugiej instancji sąd rozpoznaje sprawy w składzie jednego sędziego,
- udział w posiedzeniu zdalnym będzie możliwy także w budynku sądu, ale tylko na wniosek strony lub osoby wezwanej zgłoszony na co najmniej 5 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia zdalnego,
- w pierwszym piśmie procesowym wnoszonym przez adwokata, radcę prawnego, rzecznika patentowego lub Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej po wejściu w życie nowelizacji podaje się adres poczty elektronicznej i numer telefonu przeznaczone do kontaktu z sądem. Niewykonanie tego obowiązku stanowi brak formalny pisma,
- w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz w ciągu roku od odwołania ostatniego z nich, w braku możliwości wykorzystania systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe, sąd doręcza adwokatowi, radcy prawnemu, rzecznikowi patentowemu lub Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej pisma sądowe poprzez umieszczenie ich treści w systemie teleinformatycznym służącym udostępnianiu tych pism (portal informacyjny). Nie dotyczy to pism, które podlegają doręczeniu wraz z odpisami pism procesowych stron lub innymi dokumentami niepochodzącymi od sądu,
- datą doręczenia jest data zapoznania się przez odbiorcę z pismem umieszczonym w portalu informacyjnym. W przypadku braku zapoznania się pismo uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia umieszczenia pisma w portalu informacyjnym. Doręczenie pisma za pośrednictwem portalu informacyjnego wywołuje skutki procesowe określone w Kodeksie postępowania cywilnego właściwe dla doręczenia pisma sądowego,
- nowelizację w powyższym zakresie stosuje się także do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji,,
- sprawy, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy sąd rozpoznawał w składzie innym niż jednego sędziego, w dalszym ciągu prowadzone są przez tego sędziego, któremu sprawa została przydzielona jako referentowi, do zakończenia sprawy w danej instancji,
- ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia,
- w chwili obecnej brak nowych funkcjonalności w portalu informacyjnym,
- należy zweryfikować dostępy do portalu informacyjnego w Kancelarii aby przed 2 lipca 2021 odłączyć osoby, które nie mają prawa do odbierania pism (np. osoby , które dotychczas miały wgląd w pisma ale nie były upoważnione do odbioru – pracownicy sekretariatu),
- warto przeprowadzić wewnętrzne szkolenia pracownikom sekretariatu ze skutków doręczeń,
- należy zwrócić uwagę na wypowiedzenie pełnomocnictw, gdy sprawa przypisana była do konkretnego pełnomocnika, a następuje zmiana jego miejsca pracy.
W załączeniu:
- podsumowanie najważniejszych elementów nowelizacji ze strony prezydent.pl
- tekst ustawy – na moment sporządzenia niniejszego komunikatu nie jest ona jeszcze opublikowana w Dzienniku Ustaw
adw. Grzegorz Kopeć
Kierownik Komisji Szkolenia Aplikantów Adwokackich i Doskonalenia Zawodowego